۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » برگه ها » منشور صیانت از حقوق شهروندی

«ستاد صیانت از حقوق شهروندی و سلامت اداری شهرداری پاوه»
حقوق شهروندی:
– همه شهروندان دربرابر قانون برابرند و باید با همه آنان در شرایط مشابه رفتار یکسان داشت. کارمندان باید در محدوده وظایف شغلی خود، امکان دسترسی برابر به خدمات دولتی را برای همه شهروندان فراهم کرده و با آنان بدون هیچ گونه تبعیض رفتار نمایند.
– شهروندان حق دارند از آموزش‌های شهروندی، امکانات برابر آموزشی، محیط‌های مساعد برای رشد فضائل اخلاقی با محتوا و رویکردهای آموزه‌های دینی بهره‌مند شوند.
– شهروندان حق دارند نظرات خود را از طریق سامانه‌های نظارت همگانی و سایر مراجع ذی‌ربط اطلاع دهند. آنها حق دارند نظارت خود را از طریق سامانه‌های نظارتی و سایر مراکز ذیربط اعمال نمایند.
– بهره‌مندی از مدیریت شفاف حق همه شهروندان است.
– همه شهروندان حق دارند از اطلاعات به‌روز، صحیح، دقیق و کافی در مورد نحوه اداره شهر برخوردار باشند. از این رو توسعه رویه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی – الکترونیکی جهت سهولت در دسترسی به اطلاعات امری ضروری است.
– شهروندان باید از محیط زیست سالم، هوای پاک و سالم، فضای سبز عمومی پاک، معابر پاکیزه و عاری از پسماند، به دور از آلودگی هوا، خاک، آلودگی صوتی، شیمیایی، بیولوژیکی و همچنین مزاحمت‌های فیزیکی و تصویری و خدمات عمومی شهری بهره‌مند باشند.
– بهره‌مندی از فضای مناسب و سالم برای فعالیت‌های فرهنگی، گردشگری و ورزشی و صرف اوقات فراغت حق همه شهروندان است.
– بهره‌مندی از سلامت فیزیکی و روانی و دسترسی به خدمات عمومی و بهداشتی برای جلوگیری از بیماری‌ها.
– بهره‌مندی از سیستم حمل‌و‌نقل کافی با هزینه مناسب و قابل دسترس و از حیث برنامه‌ریزی زمانی قابل اعتماد، ترافیک بدون آلودگی هوا و متناسب با تنوع زیست محیطی و اجتماعی مثل جنسیت، سن و وضعیت معلولان.

سلامت اداری:
– همیشه و در همه حال رضایت خدای متعال را مدنظر قرارداده و بر آنچه که خداوند امر یا از آن نهی می کند، توجه کامل داشته و او را ناظر بر اعمال و کردار خویش بدانیم.
– همه امور دولتی مبنای قانونی دارد و تصمیمات و اقدامات اداری کارمندان باید براساس احترام به قوانین و مقررات موجود اتخاذ و انجام گردد.
– کارمندان باید در محدوده وظایف شغلی خود، امکان دسترسی برابر به خدمات دولتی را برای همه شهروندان فراهم کرده و با آنان بدون هیچ گونه تبعیض رفتار نمایند.
– هدف غایی از تشکیل سازمانهای دولتی و استخدام کارمندان، ارایه خدمت بهتر به مردم و شهروندان است. کارمندان باید در گفتار، کردار و نگرشهای خود عنوان ” خدمتگزار مردم ” را متجلی سازند. کارمندان متعهد هستند که در تصمیم‌گیریها، انجام وظایف و رفتارهای خود منافع و ترجیحات مردم و شهروندان و مصالح عمومی را درنظر گیرند و امکان دسترسی راحت‌تر و عام‌تر به خدمات دولتی را فراهم نمایند.
– کارمندان در تعاملات و رفتارهای خود با سایر افراد از قبیل مافوق‌ها، زیردستان، همکاران و مراجعان باید احترام آنان را حفظ نمایند. برای انتظارات و احساسات دیگران اهمیت قائل شده و بر مبنای اعتماد به طرف مقابل عمل کنند.
– کارمندان باید تمامی اطلاعات مربوط به امور و فرآیندهای جاری دستگاههای اجرایی ( به غیر از اموری که در زمره اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده قرار دارد) را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختیار ذینفعان قرار دهند. این اطلاعات ضمن مشخص کردن فرآیندهای سازمانی، مبنای پاسخگویی کارمندان به مردم و مراجع ذی‌صلاح پاسخگو هستند.
– کارمندان نباید از اختیارات و جایگاه شغلی و سازمانی خود در جهت منافع شخص یا گروه خاصی استفاده نمایند. اختیارات شغلی و سازمانی باید فقط برای انجام وظایف سازمانی و در جهت مصالح عمومی به کار گرفته شوند.
– کارمندان باید نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف، مأموریتها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشند و با علاقه‌مندی و تمام توان از طریق انجام صحیح وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای سازمان تلاش نمایند.
– به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیتها و حضور به موقع در سازمان توجه نماییم.
– از امکانات، تجهیزات و سرمایه‌های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بکوشیم.
– در انجام فعالیت‌ها و تعاملات، روابط خویشاوندی، قومی، جنسی، نژادی، مذهبی و غیره تأثیری در تصمیمات و اقداماتمان نداشته باشد.
– به مراجعه کنندگان به صورت عادلانه و در چارچوب قوانین، مقررات و ضوابط خدمت ارایه دهیم.
– خواسته‌های قانونی ارباب رجوع را در چارچوب وظایف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشریفات زائد اداری و تحمیل هزینه اضافی به وی ارایه دهیم.
– در محدوده وظایف شغلی، اطلاعات و راهنماییهای لازم و مناسب به ارباب رجوع ارایه و در زمینه خدمات، شفاف سازی صورت دهیم.
– دانش، تجربه و توانمندیهای خود را با سعه صدر در اختیار همکاران قرارداده و در ارتقاء توانمندیهای آنان کوشا باشیم.
– تا حد ممکن در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نماییم و از تجسس در زندگی خصوصی آنان پرهیز نماییم.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*