۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقاله
چالش­های توسعه زیست­ بوم در شهر پاوه / سلام خسروی

چالش­های توسعه زیست­ بوم در شهر پاوه / سلام خسروی

شهری مانند پاوه که خواهان تبدیل شدن به مرکزی اثرگذار در شبکه ­های فرامحلی است از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و فیزیکی نیازمند تغییرات عمده ­ای در مدیریت شهری و تعاملات شهروندی می­ باشد؛ باید علاوه بر بسترسازی­های فرهنگی و اجتماعی، زیست­بوم کاملاً جدیدی در آن خلق شود و از طریق تعاملات جدید سیاست­ها، جریانات اقتصادی […]

شهری مانند پاوه که خواهان تبدیل شدن به مرکزی اثرگذار در شبکه ­های فرامحلی است از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و فیزیکی نیازمند تغییرات عمده ­ای در مدیریت شهری و تعاملات شهروندی می­ باشد؛ باید علاوه بر بسترسازی­های فرهنگی و اجتماعی، زیست­بوم کاملاً جدیدی در آن خلق شود و از طریق تعاملات جدید سیاست­ها، جریانات اقتصادی و تجربه اجتماعی نوینی ایجاد گردد. همچنانکه توسعه فرهنگی و اجتماعی نیازمند بسترهای لازم تاریخی و ظرفیتهای شهروندان می­ باشد، افزایش اقتدار شهری به وجود زمین برای توسعه آن وابسته است؛ پدیدهای که در شهر پاوه و محیط اطراف آن به شدت کمیاب و محدود­کننده می­ باشد.IMG_1667

نگاهی گذرا به زمین به عنوان منشأ اقتدار شهری نشان می­دهد که پاوه با وجود ظرفیتهای بالقوه اجتماعی و فرهنگی برای تبدیل شدن به یک مرکز و کانون مبادلات اجتماعی و تمرکز جمعیتی به عنوان مقوله­ ای اقتدارآفرین همواره باچالش محدودکننده زمین برای گسترش متوازن و جذب و توزیع جمعیت همراه بوده است.

در کنار مسائل و مشکلات و سیاستگزاری های مختلف که بعضاً محدودکننده توسعه شهر پاوه بوده ­اند نگاه مالکان و صاحبان زمین­های حریم شهر نیز همواره بازدارنده و مانع استفاده بهینه از منابع موجود شده است. توسعه نامتوازن شهر پاوه با نگاه اجمالی به طرح جامع توسعه شهر به نحوی مشهود است. توسعه اجباری شهر در مسیرهایی سخت و هزینه­ بر باعث غفلت از هدایت و توسعه شهر در قسمتهای مناسب­تر شده و این حداقل فرصتهای توسعه را نیز هدر داده است.

در تعامل بین سیاستگزاران شهری و مالکان زمین­های اطراف، هم شهر و هم مالکین متضرر شده و تنها واسطه ­ها و دلالان سودهای مقطعی برده ­اند. در بعضی از موارد یک طراحی و مهندسی آینده­ نگر می­توانست با هدایت و طراحی معابر مناسب و شایسته و عدم احداث شهرک یا تأسیسات وابسته و محدودکننده هم برای کالبد شهر و هم برای مالکان زمین­های در معرض توسعه شهر مفید و مؤثر واقع شود.

با این اوصاف فرصتهای زیادی برای توسعه شهر پاوه و تبدیل آن به یک کانون فرامحلی از دست رفته ­اند؛ اما اگر بخواهیم بیش از این متضرر نشویم باید با نگاهی بلندمدت و در یک تعامل دوسویه بین مالکین زمینهای اطراف و شهرداری به دنبال تأمین نفع همگانی و سود مشترک برای شهر و شهرداری و شهروندان باشیم. در این راستا شهرداری پاوه آمادگی کامل دارد تا به دور از دخالت واسطه­ ها و افراد سودجو مستقیماً با مالکان زمین­های واقع در حریم شهر وارد تعامل شده و با نگاه به آینده و مصالح عمومی حداکثر سود و بهره­ وری را نیز برای صاحبان زمین­های مناسب جهت توسعه زیست­بوم پاوه فراهم نماید.

 

IMG_1666

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*